Selasa, Februari 28, 2017

134: Menyepi

Assalamualaikum...
Apa khabar sahabat...
Semuga sentiasa dalam rahmahNya
Cepatnya masa berlalu, bulan Febuari sudah sampai ke penghujungnya...
Rasa baru semalam 2017 tiba..
Rupa2nya sudah 2 bulan..
Begitu juga mati makin cepat makin dekat..
Entah sesaat lagi kita tidak tahu..
Semuanya Rahsia Allah..
Namun persediaannya entah dimana..
YA-ALLAH YA-RAHIM, ampunkan dosa-dosaku dan saudara-maraku..

YA-ALLAH YA-RAHMAN, kurniakan saya isteri, suami, anak-anak yang soleh dan suka pada islam..

YA-ALLAH YA-RAZZAK, kurniakan saya rezeki yang berkat, kerja yang baik dan berjaya didunia dan akhirat..

YA-ALLAH YA-JABBAR, makbulkan hajat penghantar maklumat yang saya dapat ini..

YA-ALLAH YA-MUTAQABBIR, jauhkan saya dari ciri-ciri khianat dan munafiq dan miskin..

YA-ALLAH YA-WADUUD, kurniakan saya dan semua umat Muhammad yang beriman kesihatan zahir batin..
YA-ALLAH YA-ZALJALA LIWAL IKRAM, makbulkanlah semuanya hajatku, dan redhaikanlah saya.. Aamiin..

Khamis, September 22, 2016

133 : Handphone & Kaabah

Assalamualaikum...
Sekadar perkongsian untuk renungan kita bersama.

SYEIKH Nuruddin Albanjari dalam sebuah ceramahnya pernah memberi soalan kepada para jamaahnya.



"Kenapa tidak ada seorang pun pemain bola sepak yang membawa handphone mereka masuk padang ketika bertanding?" Jamaah terdiam, tidak ada satu pun yang menjawab. Kemudian Syeikh melanjutkan.



"Sebab tidak ada kepentingan. Mereka hanya perlu fokus pada permainan mereka. "



Jadi kenapa kita perlu membawa handphone ketika masuk ke rumah Allah atau Masjid? Adakah padang bola itu lebih mulia daripada masjid? Adakah bermain bola itu perlu lebih fokus atau khusyuk daripada solat?



Mulai sekarang, belajarlah. Belajarlah untuk tidak menyibukkan diri dengan handphone, netbook, dan laptop dalam rumah Allah, kerana tiada urusan yang lebih penting daripada urusan kita dengan Allah.



"Jaga adab kita dengan Allah."



Syeikh Abdurrahman assudais, Imam Mesjidil Haram, di suatu masa ketika mengimamkan solat di depan Kaabah, beliau mendengar suara alunan muzik dari salah satu handphone milik seorang jemaah yang turut bersolat dibelakangnya.



Setelah selesai solat beliau bangkit sambil menangis, ia berkata kepada jamaah solat,



"Saya belum pernah mendengar muzik di rumah saya, tetapi hari ini saya mendengar muzik di rumah Allah".

Jumaat, September 09, 2016

132 : Heppi Anniversary

Assalamualaikum...
Pejam celik, pejam celik
Tarikh 08.9.2016 genap sudah 19 tahun makcik diijabkabulkan...
Maknanya umur pun dah tua lah tu.... ya idok
Anak2 pun dah makin besar...
Tiba2 dapat munga lah pulak...
Yang tak seperaisnya org yg nak hantar munga tu call
makcik pulak...
Tanya kat mane pejabatnya nak hantar munga....
Makcik pulak dgn blur2nya jawab
eehhh salah nombor ni....%&$#@
Akhirnyaaa munga pun sampai....
Haishh.... dah tua2 dapat munga lah pulak...



Selasa, Ogos 16, 2016

131:PERLUKAH SIMPAN UBAT DEMAM DALAM FRIDGE?



PERLUKAH SIMPAN UBAT DEMAM DALAM FRIDGE?

Bila balik rumah nanti, cuba pergi buka Peti Sejuk. Periksa ada tak kita simpan ubat demam (paracetamol), ubat selsema ataupun ubat batuk dalam peti sejuk?

Mesti ada kan?

Terutamanya bagi yang berkeluarga atau mempunyai anak kecil pasti ada simpan sekurang-kurangnya satu botol ubat demam atau baki ubat demam yang pernah digunakan sebelum ni.

=====
Kenapa kita simpan ubat demam dalam peti sejuk?
=====

Ubat demam yang saya maksudkan adalah apa-apa jenis ubat yang mengandungi bahan 'paracetamol'. Ada banyak jenis jenama ubat demam yang mengandungi paracetamol ni antaranya Panadol, Axcel Paracetamol, Fepril, Uphamol dan Kidz PCM.

Biasanya, selepas kita ambil ubat demam (cecair) daripada klinik ataupun farmasi. Bila balik rumah, kita terus simpan ubat demam ni dalam peti sejuk dengan anggapan pasti ia tahan lebih lama bila disimpan dalam peti sejuk seperti makanan lain.

Kemudian, selepas demam anak kita sembuh. Ubat demam tersebut masih belum habis lagi, masih ada sedikit baki. Kita pun simpan semula baki ubat demam ni di dalam peti sejuk, mana tahu nanti boleh pakai lagi jika anak demam. Kalau terus buang, rasa macam membazir pula kan?

Persoalannya?

Berapa lama kita boleh simpan demam ini selepas dibuka? Adakah boleh disimpan hingga sampai tarikh luputnya?

Sebenarnya ubat-ubat demam dalam bentuk cecair di Malaysia telah dibotolkan atau dipack sesuai untuk sekali penggunaan untuk seorang pesakit. Sebotol ubat demam biasanya mengandungi 60ml - 100ml ubat sahaja.

Contohnya ubat demam yang mengandungi 60ml, jika diambil 5ml untuk 4 kali sehari. Ubat ini sepatutnya habis dalam masa 3 hari, dan biasanya demam juga akan sembuh dalam masa 3 hari.

Jadi ubat demam ini tidak perlu disimpan.

Jika masih ada ubat demam berbaki selepas digunakan, ubat ini masih boleh disimpan selepas dibuka untuk tempoh 1 - 2 bulan mengikut jenis ubat.

Tetapi, jika kita mahu menyimpan ubat demam untuk kegunaan masa akan datang. Sebaik-sebaiknya kita dapatkan ubat demam yang baru dan belum dibuka daripada farmasi dan simpan di tempat kering tanpa perlu disimpan dalam peti sejuk.

Apabila anak kita demam, gunakan ubat yang baru, jangan ambil baki ubat demam yang lama yang kita tidak pasti bila tarikh pertama kita buka atau gunakannya.

======
Jangan Simpan Lebih 2 Bulan Ubat Demam yang telah dibuka
=====

Ubat yang dibotolkan di kilang ubat biasanya diisi dengan udara yang bersih (clean air) ataupun Nitrogen. Apabila ubat dibuka, nitrogen ataupun udara bersih akan terkeluar dan udara biasa akan masuk. Udara biasa ini mengandungi wap air, fungi dan juga bakteria.

Cecair ubat dicampurkan dengan bahan pengawet ataupun preservatives seperti methyl paraben dan propylparaben untuk mencegah pembiakan bakteria di dalamnya. Tetapi apabila kita simpan ubat yang telah dibuka di dalam peti sejuk. Suhu peti sejuk boleh menyebabkan wap air terbentuk di dalam botol ubat melalui proses kondensasi.

Wap air yang terbentuk ini tidak mengandungi bahan pengawet dan bakteria atau fungi boleh membiak di dalamnya. Wap air yang banyak kemudian turun dan bercampur dengan cecair ubat di dalam botol.

Kita sangka ubat demam yang disimpan dalam peti sejuk akan tahan lebih lama sebaliknya kita mempercepatkan pertumbuhan bakteria dan merosakkannya.

Jadi, kalau nak simpan ubat demam sebagai spare di rumah. Belilah ubat demam yang baru dan simpan tanpa membukanya terlebih dahulu. Buang sahaja baki ubat demam jika anak kita dah sembuh daripada demam.

Tak perlu simpan baki ubat demam di dalam peti sejuk berbulan-bulan, bertahun hinga sampai tarikh luputnya.

Pesanan ikhlas,

Rahman Baco, Pharmacist.
www.fb.com/rahmanbaco.my











Jumaat, Mei 27, 2016

129 : Cuti-Cuti Sekolah

Assalamualaikum
Hari ini bermulalah cuti sekolah untuk negeri pantai timur.
Ha ha seronok lah wei.
Maunya cuti segala....itu anak aku.
Bukan stakat sekolah ...buku skolah pun bersama2 meraikan cutinya.
Agak2 kemana destinasi anda semua.
Rasa2nya ramai yang tak kemana2..
Almaklumlah 6/6/2016 dah nak puasakan...
Rasanya tahun ini paling indah aturannya...

5/5 Israk Mikraj
6/6 Awal Puasa
7/7 Aidil Fitri
12/12 Maulidur Rasul

Subhanaallah...


 

Jumaat, Mei 13, 2016

128 : Acu Try Buat

Adakah anda merupakan pengguna face spray yang tegar? 
Sekejap-sekejap nak sembur pada wajah...
Nak lebih segar dan lembapkan kulit. 
Ianya boleh dihasilkan sendiri di rumah. 
Tak perlukan modal yang besar pun. 
Hanya gunakan lemon!
Kenapa lemon? 
Buah sitrus ini memang sudah terbukti mampu mengecilkan pori-pori pada wajah, membunuh bakteria penyebab jerawat dan mengatasi minyak berlebihan. 
Jika anda jadikan ia bahan utama face spray, manfaat lemon itu sendiri boleh dirasai dengan lebih berkesan pada wajah. 

Selain itu, tambahkan dengan hirisan timun yang berfungsi melega, mencerahkan dan menyejukkan kulit. 

Bahan:

1 sudu jus lemon

1/2 batang timun dihiris

Air panas



Cara membuatnya:

Campurkan air panas, timun yang dihiris dan juga jus lemon dalam bekas. Biarkan semalaman.

Esoknya, tapis campuran tadi dan masukkan ke dalam botol spray, biarkan dalam peti sejuk.

Gunakan ia sebelum anda memulakan aktiviti di luar rumah. Sebaiknya 2 kali sehari. 
Selamat mencuba....semuga berjaya..
 http://uf.cari.com.my/forumx/mforum/portal/201605/12/193632u5604ownvx6n80f0.jpg